Huisstijl ontwerp

Uw huisstijl is de basis van uw bedrijf. Uw visuele identiteit. Het moet passen bij u, bij uw doelgroep en moet een ‘link’ hebben met uw product of dienst. Een huisstijl ontwerp moet dat in zich hebben. Dat kan in kleur, font gebruik, papier gebruik, opbouw van het beeldmerk, etc. Maar het moet ook op de juiste manier bij uw doelgroep overkomen. Uw doelgroep moet het begrijpen. Een huisstijl ontwerp maken voor startende bedrijven is erg leuk om te doen. Inmiddels hebben wij al een flink scala aan huisstijlen samen met de klant mogen ontwerpen. Ik gebruik het woord ‘samen’ aangezien je samen met de opdrachtgever tot de perfecte uitstraling komt.

Elke ondernemer heeft een visie. Een doel met z’n bedrijf. Door gesprekken te voeren en de juiste vragen te stellen krijgen we een beeld van wat de wens van de opdrachtgever is. Hiermee gaan wij schetsen maken en bespreken die in de volgende fase. Met een beetje van de ene schets en een kleurtje van de andere schets ontstaat het eindresultaat: uw huisstijl.

Uw huisstijl, de visuele identiteit, bepaalt de professionaliteit van uw bedrijf. Het is vaak het eerste wat uw potentiele klanten van uw bedrijf zien. Een goed huisstijl ontwerp moet daarin voorzien.

Vernieuwen van uw huisstijl

Als het goed is kunnen uw huisstijl en logo lange tijd mee. Dat is niet iets dat iedere week gewijzigd moet worden. Zeker van belang om de herkenbaarheid te vergroten. Echter ook deze zijn aan mode onderhevig. En dat verandert want tijden veranderen. Hoe iets overkomt bij mensen verandert blijkbaar. Hier moet je met de uitstraling van je bedrijf dan ook mee omgaan. Eens in de twee jaar een kleine aanpassing doorvoeren in de huisstijl en/of logo is niet vreemd. Echter blijf binnen de range. Verander niet te veel aangezien de herkenbaarheid veel belangrijker is dan de vraag of het nog bij de tijd is. Eigenlijk moet je het gevoel hebben dat het logo al die jaren onveranderd is.

Een voorbeeld hiervan is Solutional:

Solutional logo door de jaren heen - Huisstijl ontwerp

 

Een ander mooi voorbeeld hiervan is Heineken. In de loop der jaren is er een hoop aangepast om eigentijds te blijven en te passen bij de gevoelens van de doelgroep.

Veranderingen van huisstijl ontwerp

 

De huisstijlen die door StudioGM2 zijn ontworpen zijn hier te bekijken.